Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Wsparcie dzieci ze SPE - wskazówki dla rodziców
1. Zanim przystąpicie do pracy kompensacyjnej z dzieckiem, sprawdźcie sytuację, ograniczcie ilość bodźców, które mogą rozpraszać uwagę dziecka.
2. Zadbajcie o zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez ułożenie planu dnia, wyznaczenia czasu na zabawę dowolną oraz terapię.
3. Wykonujcie zalecane ćwiczenia z dziećmi systematycznie - przerwa w realizacji pomocy dziecku może mieć negatywny wpływ na jego dalszy rozwój.
4. W przypadku dzieci z orzeczeniami niezbędny jest kontakt rodzice- nauczyciele wychowawcy, nauczyciele specjaliści w celu uzyskania porad i informacji zwrotnych.
5. Pamiętajcie, że każde dziecko posiada własne tempo pracy, należy dawać więcej czasu na wykonanie zadań.
6. Wykonujcie z dzieckiem ćwiczenia zgodnie z instrukcjami nauczycieli specjalistów, dzielcie się spostrzeżeniami.
7. Bawcie się z dzieckiem, zejdźcie do jego poziomu (teraz ty/teraz ja).
8. Najskuteczniejszą metodą poznawania otaczającego świata jest metoda wielozmysłowa (słuchem, węchem, wzrokiem i dotykiem). Angażujcie różne zmysły zarówno podczas pracy jak i zabawy.
9. Pamiętajcie, że rodzicielska cierpliwość i mądrość, znajomość potrzeb dziecka są najlepszymi pomocnikami.
10. Wszystkie postępy dziecka wzmacniajcie pozytywnie (może to być zwykła pochwała, np. PIĘKNIE!, PRACA NA MEDAL! lub zwykła pieczątka motywująca, znaczek czy naklejka.
- W Przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
- Na początku roku szkolnego we wszystkich grupach wiekowych prowadzone są obserwacje pedagogiczne mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dziećmi w formie: indywidualnych i grupowych zajęć wspomagających i korygujących rozwój dzieci w różnych sferach prowadzonych przez nauczycieli przedszkola w oparciu o opracowane indywidualne programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Dzieci wymagające pomocy specjalistów uczestniczą w zajęciach logopedycznych oraz zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych prowadzonych na terenie przedszkola.
- Rodzice mogą korzystać z indywidualnych konsultacji i porad specjalistów - logopedy, terapeuty podczas organizowanych spotkań oraz dyżurów a także z porad specjalistów w obwodowej PPP.
- Nauczycielki nawiązują ścisłą współpracę ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną w celu zwiększenia efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla wychowanków.
- W przedszkolu obowiązuje Procedura udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej zawierająca opis i zasady postępowania w celu prawidłowego udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola.